Fallrapport från Norge 2022: BIA-alcl diagnostiseras efter explantation som skedde pga bröstcancer. Citat från rapporten: ”Vårt fall kan stärka att man rutinmässigt bör utföra kapsulektomi hos asymptomastiska patienter som har en historia av texturerade implantat…”

Kvarlämnade kapslar, bia-alcl ett år efter explant

Kvinnan som denna fallrapport handlar om har först fått bröstcancer och behandlingen bestod av så cytostatika samt att cancertumör och bröstimplantat opererades ut.

Kirurgen som opererade ut kvinnans bröstimplantat inspekterade kapslarna vid explant och gjorde bedömningen att de såg ”normala” ut. Det fanns inte några tecken på serombildning (vilket är ett vanligt symptom på BIA-alcl). Inga misstankar väcktes således om att kvinnan skulle kunna vara drabbad av BIA-alcl och kirurgen agerade efter detta och kapslarna lämnades kvar i kvinnans kropp.

BRIMP rapport 2020

två olika sorters cancer i kvinnans bröst

Ett år efter att kvinnan blivit diagnostiserad med bröstcancer och genomgått explant + cytostatikabehandling så utförs en mammografi. Den ser normal ut, men en månad efter den normala mammografin utförs även en magnetkameraundersökning. Då kan man se att patienten har drabbats av BIA-alcl. Patienten hade då inte serom utan en tillväxt i bröstet som var BIA-alcl och man har kunnat konstatera med prover att bröstcancern och BIA-alcl inte var samma sorts cancer utan två olika.

Här kan du läsa rapporten som man tyvärr behöver vara medlem/betala för att kunna ta del av i sin helhet. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35236698/

det behöver göras mer

Jag  kan inte låta bli att känna att det görs för lite och för få ansträngningar för att ta reda på fakta här. Att man inte jobbar evidensbaserat utan snarare bara gissar och väljer att ta genvägar på bekostnad av kvinnoliv. Kvinnan i den här fallrapporten hade troligtvis inte behövt få TVÅ cancerdiagnoser inom loppet av ett år om man gjort rätt från början. Istället så valde kirurgen att lita på sina ögon, trots att BIA-alcl faktiskt inte kan diagnostiseras med blotta ögat utan endast på laboratorium. Varför lämnar man kapslar kvar hos en kvinna med bröstcancer om man ändå tar ut implantaten? Bekvämt kanske? Inte lika tidskrävande? Oavsett anledning så gav detta beslut ödesdigra konsekvenser.

Det är bortom mitt förstånd hur det idag inte kan finnas studier på vilken effekt kvarlämnade kapslar kan ha i en kropp. Det är liksom inget man ens läser om att det är på g. Jag kan inte förstå varför ingen tar på sig ansvaret att ta reda på, genom studier och insamlad statistik, hur vida patienter med exempelvis symptom på Breast Implant Illness tillfrisknar i olika grad beroende på kvarlämnade kapslar eller total kapsulektomi.

Självklart bör vara att snarast fastställa siffror på vad risken är att få BIA-alcl efter explant med total kapsulektomi VS med kapslar kvar i kroppen. Vem tar ansvar här och vad ska behöva hända innan det kommer evidensbaserade  rekommendationer på bästa tillvägagångssätt vid explant oavsett orsak? Inte bara här och nu, utan att man också tänker 10, 20, 30, 40 år framåt i kvinnornas liv, det är väl det minsta man kan begära?

Det här är otroligt viktiga aspekter som bör undersökas och inte viftas bort.

VILKA SYMPTOM KAN BIA-ALCL GE?

• Bröstsvullnad
  • Smärta i bröstet
  • Serom/vätskeansamling kring bröstimlantat
  • Rodnad
  • Förändrad känsel i bröstet
  • Knölar i bröst eller armhåla
  • Svullna lymfkörtlar
  • Klåda på eller runt brösten
  • Att brösten blir asymmetriska eller förändrar utseende
  • Hudutslag på eller kring brösten
  • Bröstet blir hårt
  • Trötthet
  • Viktminskning
  • Nattsvettningar

Kom ihåg att alltid söka vård om du har symptom som skulle kunna vara BIA-alcl!

Ta hand om era kroppar ❤️,

Johanna Krig

Läs också:

Att operera ut implantat blir allt vanligare

Mer om BIA-alcl

Eller besök vår Instagram för mer information, livsöden och annat rörande BII.