EXPLANT

En korrekt utförd explant, dvs uttag av bröstimplantat inklusive kapsel, är det första och viktigaste steget att genomgå för att läka från Breast Implant Illness (BII). En majoritet av de kvinnor som lider av BII upplever en förbättring av sina symptom efter en explantoperation som utförts på ett korrekt sätt. Dock kan lindringen av symptom ta upp emot ett år så man behöver ha tålamod. Kroppen behöver återhämtning och kommer att genomgå olika faser av detox och läkning. En del kvinnor upplever en omedelbar förbättring av hälsan. Samtidigt som del kvinnor som haft fler och allvarligare symptom får kämpa längre. Det är dock viktigt att veta att de allra flesta upplever full återhämtning inom ett par år efter en lyckad explant. Vissa märker till och med en omedelbar förbättring direkt efter operationen!

Total kapselektomi

Om du har BII-symptom så ska din kirurg alltid operera bort kapslarna i samband med explant. Det kallas total kapselektomi och bör göras oavsett vad det är för typ av bröstimplantat. Kroppen bildar alltid kapslar runt implantaten och det är viktigt att de inte blir kvar då de kan innehålla ämnen som silikon, kemikalier, bakterier, celler med kronisk inflammation, tungmetaller svamp och mikroorganismer. Kapseln blir ihålig efter att implantaten opererats bort och det är inte svårt att förstå att hålrummet ger utrymme för allt det vi nämnde här ovan att frodas. Att lämna kapseln kvar kan orsaka smärta, inflammation, infektion, svullna lymfnoder, autoimmuna sjukdomar osv. Det kan hindra från att bli helt frisk.

”En bloc” är att föredra

Allra helst ska en så kallad ”En bloc-procedur” användas vid din operation. Det innebär att bröstimplantat och omgivande kapsel opereras ut intakta i ett stycke, detta kallas ”En bloc”. Detta ingrepp innebär att kirurgen gör ett något större snitt under bröstet för att kunna skära loss kapseln försiktigt runt bröstimplantatet. Detta för att inte skada eller göra hål på kapseln och därmed minska risken för eventuell kontaminering. Det är extra viktigt om man misstänker att det är ett trasigt bröstimplantat (ruptur eller läckage).

Om kirurgen gör ett snitt och avlägsnar implantaten först och därefter avlägsnar kapslarna utan att lämna rester kvar så kallas det ”Total kapselektomi”. Det finns fall då en En bloc-operation kan vara väldigt svår att utföra och det krävs både tid, tålamod och erfarenhet av en kirurg att göra den typen av operation. I vissa fall har vävnaderna vuxit sig samman så pass mycket att en En bloc-operation kan innebära punktering av lungan. Då kan kirurgen behöva lämna kvar små kapselrester mot bröstväggen. Där är det viktigt att du har en dialog med din kirurg innan där ni pratar igenom olika scenarion och även dina önskemål.

I den här videon visar och berättar kirurgen Dr Feng, från USA hur en explant går till. Hon är en av de ledande explantkirurgerna i världen och följer sina patienter noga efter hon utfört explant.

OBS! Varning för grafiskt innehåll.

I denna video berättar kirurgen Dr Chun, från USA om definitionen av En bloc-explants. Även Dr. Chun är världsledande inom explantoperationer och delar med sig av sina kunskaper i många videos och inlägg i sina sociala medier.

Välj rätt kirurg

Det är otroligt viktigt att välja rätt kirurg för explant. En del kirurger vill inte ens erkänna att Breast Implant Illness existerar. Sen kan vissa kirurger argumentera för att varken en En bloc- eller en total kapselborttagning är nödvändigt. Välj inte en sådan kirurg. Även om hen erbjuder dig ett lägre pris eller försäkrar dig om att allt du läst på om detta är strunt. Vissa kirurger kan till och med försöka få dig att tro att kapseln är något som är bra för kroppen att lämna kvar. Det är inte bra, det kan verkligen vara jättedåligt för dig och din läkning.

Ett skäl till att en del kirurger vill undvika En bloc eller Total kapselektomi är för att den typen av operation kräver en högre kirurgisk skicklighet. Dessutom så tar det längre tid att utföra och det kräver narkos vilket i sin tur är förenat med högre risker. Har du BII-symptom och mår dåligt så är en korrekt utförd explant helt väsentlig för att du ska kunna tillfriskna.

Hitta en kirurg som är skicklig och har erfarenhet för att kunna utföra En bloc-explants. Viktigt är även att hen är bekväm med att dokumentera sitt resultat. Du behöver vara påläst inför ett möte med en kirurg och våga ställa krav. Säkra att din explant blir korrekt utförd, då har du chansen att läka och slipper gå igenom fler operationer.

Hur hittar jag rätt kirurg?

Norden har ett begränsat utbud av skickliga och erfarna explantkirurger tyvärr, men kunskapen om Breast Implant Illness ökar för varje dag. Fler och fler kirurger börjar inse vad som krävs för att hjälpa symptomatiska kvinnor att läka. I Facebookgruppen Breast Implant Illness NORDIC kan du hitta information och kirurgerna som opererar flest kvinnor just nu. Vi rekommenderar att du själv efterfrågar aktuell information i Facebookgruppen och använder dig av sökfunktionen. Du kommer få många svar och märka att vissa kirurger är mer populära än andra för en explant.

Bra att ha koll på inför din operation

i

Kräv dokumentation

Bra kirurger har som rutin att undersöka och dokumentera dina bröstimplantat efter operation. Oftast i form av foto där både implantat samt kapslar redovisas tydligt (helst både tillsammans och var för sig). Allra bäst är naturligtvis om du själv får titta på implantaten med kapseln på och får fota/filma när kirurgen avlägsnar kapslarna. På så sätt kan du se att det inte finns något läckage och hur det ser ut inuti din kapsel. Det brukar vara skönt att veta så att man känner sig säker på att operationen var lyckad utförd. Sedan kan man fokusera på att starta sin läkningsresa.

r

Vill du behålla bröstimplantaten efter op så är de dina!

Det är dina bröstimplantat, du har köpt dem och har rätt att behålla dem om du vill. För många kan det vara skönt att själv kunna titta på implantaten. Då man man se att det inte finns sprickor eller skador på dem och känna sig trygg med det. Flera har vittnat om att deras bröstimplantat har haft en väldigt stark doft av kemikalier. Det kan vara viktigt att uppleva det så att man kan förstå varför man faktiskt blivit sjuk. Här kan du läsa mer om vad bröstimplantat innehåller>>

w

Kom ihåg att du är en betalade kund som alla andra!

Vi vet, det kan kännas som att man är en ”jobbig” patient. Att man vill ha saker på ett visst sätt, besvärar med ”dumma frågor” och oroar sig. Att man ställer krav som andra tycks strunta i och söker svar som ingen annan gör. MEN – glöm inte bort att kirurgen har betalt för att utföra den här operationen på dig. Därmed är hen ansvarig för dig när du kommer till kliniken på operationsdagen, under och strax efter operationen. Det är väldigt viktigt att du är bekväm och 100% trygg då. Alla frågetecken bör du och din kirurg rett ut. Det är viktigt att du är transparent i dialogen med kirurgen.

U

Var medveten om att prover kan tas på kapslarna

Det finns prover som kan tas på kapslarna efter operationen, det behöver du gå igenom med din kirurg innan operationsdagen. Detta för att hen kan skicka kunna skicka remiss och ha provtagningsmaterial tillgängligt direkt efter operationen. Tyvärr kan vissa prover vara ganska dyra. Till exempel kan kirurgen skicka kapslarna till laboratorium för att se om de innehåller inflammation eller bakterier. Provtagning för BIA-ALCL kan också göras på kapslarna och/eller eventuell vätska som finns innanför kapseln.

Förbered dig inför explant

Det finns sätt att förbereda sin kropp inför operationen. Det kan du göra genom att t ex få i sig så bra näring som möjligt, både i form av kost men även tillskott. Se även till att få motion. Under Utbildning samt Läkning & Detox finns det nyttig information kring hur man kan förbereda sig inför en explant. Även hur man kan stötta kroppen både innan och efter operationen.

Sök stöd i communities

Vi är många kvinnor som har drabbats av BII. Du är inte ensam och det finns mycket kunskap och stöd att hämta. Under Community finns länkar till flera olika Facebookgrupper där du kan hitta medsystrar från hela norden men också i världen.

Brimp, bröstimplantatsregistret

Brimp.registercentrum.se>>

Viktigt är också att din kirurg rapporterar till BRIMP om ditt uttag av implantaten och orsaken till detta!