vad händer i kroppen vid

utrensning

Utrensningssymptom
– vilka är dom och varför drabbas man?

Om man har gjort en explant, eller en detoxkur, eller om man ändrar kosten radikalt (genom att t ex byta bort skräpmat till frukt och grönt) så startar man en reningsprocess i kroppen. Den börjar då rensa ut skräp och toxiner ur kroppen för att sedan kunna bygga upp systemet igen och stärka immunförsvaret. Efter en utrensningsperiod har kroppen renat sig och nått en bättre nivå av hälsa, så det är i grunden något väldigt positivt. Men för att nå dit kan du behöva stå ut en period med sk utrensningssymptom pga att kroppen hamnar i tillfällig obalans. De är en sorts biverkning av reningsprocessen du befinner dig i, och symptomen kan vara olika tuffa beroende på ditt immunförsvar och hur belastad kroppen är. Ju fler besvär man har i grunden och ju längre man gått med besvären – ju fler utrensningssymptom kan man vänta sig. Det är vanligt att ens ursprungliga symptom och besvär blossar upp igen, extra starkt, under en utrensning. Det är också vanligt att man går igenom flera utrensningar (som jag kallar ”detox-dippar”) under det första året efter explant. Man blir då värre under en period för att sedan må ännu bättre än innan.

Bild på fem vanliga UTRENSNINGSSYMPTOM

Om du mår väldigt dåligt och inte har någon energi alls, bör du backa lite om du aktivt stimulerar utrensning genom ex tillskott eller andra metoder (torrborstning, bastu mm), och istället gå lite långsammare fram. Vi är många BII:are som upplevt en kraftig detox-dipp runt 1-2 månader efter explant. Visst är det intressant och säger en hel del om vad våra kroppar gör sig av med? Kroppen får helt enkelt för mycket toxiner, läkemedel osv i omlopp, som frigjorts och rensas ut.

vanliga utrensningssymptom:

• Trötthet/mindre energi
  • Känna sig tung/seg/svag
  • Muskel- och ledvärk
  • Huvudvärk
  • Yrsel
  • Sömnbesvär
  • Ökad ångest/oro
  • Utslag på kroppen/eksem/klåd
  • Akne
  • Svullna lymfkörtlar
  • Trögt lymfsystem/svullnad i kroppen
  • Rinniga ögon och näsa
  • Feber och febertoppar
  • Frossa eller svettningar
  • Känsla av inflammation i kroppen
  • Behov av att kissa ofta
  • Magont/magkatarr/gaser
  • Förstoppning/diarré
  • Metallisk smak i munnen
  • Beläggning på tungan
  • Torrhosta/slem i halsen
  • Stark kroppsodör, särskilt i armhålor
  • Muskelryckningar/myrkrypningar
  • Ökade PMS-besvär och menssmärtor
  • Svamp/klåda i underliv
  • Cravings
Silhuett av kvinna med huvudvärk

Hur lång tid har man utrensningssymptom?

Det är väldigt olika såklart men oftast så har man de värsta symptomen under ca 2-7 dagar. Men en detox-dipp kan hålla i sig (mer eller mindre starkt) i flera veckor innan man mår bättre.

Vad kan man göra för att mildra besvären?

VATTEN

Drick extra mycket vatten (mellan måltider), minst 2 liter/dag. Stötta gärna också med ekologiskt örtte och gröna juicer.

ÄT SMÅ MÅLTIDER

Undvik stora måltider; ät gärna lite och ofta för hålla blodsockret jämnt och låta binjurarna vila. Ät gärna extra mycket grönsaker.

LYMFMASSAGE

Gå på lymfmassage eller gör egenvårdsmassage hemma (se tips under Utbildning).

BINDERS

Stötta med binders dvs ämnen som hjälper till att dra ut toxiner ur kroppen (för mer info se inlägget Vad är binders och varför är de viktiga vid detox?)

VILA

Undvik stress och ge dig själv extra mycket vila och återhämtning. Meditera och yoga gärna, eller gå skogspromenader.

Skrivet av: Madeleine