PÅ DEN HÄR SIDAN HITTAR DU DET MESTA DU BEHÖVER VETA OM EXPLANT

En explant, det vill säga uttag av bröstimplantat (inklusive kapsel), är det första och viktigaste steget att genomgå för att läka från Breast Implant Illness (BII). En majoritet av de kvinnor som lider av BII upplever en förbättring av sina symptom efter en explantoperation som utförts på ett korrekt sätt. Enligt en enkätundersökning i den Nordiska BII-stödgruppen upplevde 3 av 4 en förbättring i syna symptom efter explant, ladda ner hela rapporten här. Dock kan lindringen av symptom ta tid, så man behöver ha tålamod. Kroppen behöver återhämtning och kommer att genomgå olika stadier av läkning.

En del kvinnor upplever en omedelbar förbättring av hälsan efter explant. Samtidigt som vissa kvinnor som haft fler och allvarligare symptom får kämpa längre.

Plastikkirurger opererar

olika metoder för explant

Om du har BII-symptom så bör din kirurg ha som mål att operera bort kapslarna i samband med explant. Kroppen bildar alltid kapslar runt implantaten och det är viktigt att de inte blir kvar då de kan innehålla ämnen som silikon, kemikalier, celler med kronisk inflammation, tungmetaller, svamp och mikroorganismer.

Kapseln som kvarlämnas i bröstkorgen blir ihålig efter att implantaten opererats ut och det det hålrummet ger utrymme för allt det som nämndes här ovan att frodas. Att lämna kapseln kvar kan senare komma att orsaka smärta, inflammation, infektion, svullna lymfkörtlar, autoimmuna sjukdomar osv. Det kan med andra ord hindra dig från att bli helt frisk. Vissa som först får en symptomförbättring direkt efter explant, kan senare uppleva en försämring om kapslarna kvarlämnats. Det finns idag tyvärr inget vetenskapligt stöd för hur vida borttagande av kapslarna ger ett skydd mot att drabbas av BIA-ALCL i framtiden. Men det skadar inte att ha i åtanke att kvinnor som drabbas av BIA-ALCL behandlas genom att operera ut implantat och omgivande kapsel som den primära delen av att behandla cancern. Däremot finns inte några garantier för något utan det behövs mer forskning om bröstimplantatsbiverkningar över lag, däribland cancer, systemiska symptom som BII och en rad annat.

Välj rätt kirurg

Det är otroligt viktigt att välja rätt kirurg för explant. En del kirurger vill inte erkänna att Breast Implant Illness existerar. Sen kan vissa kirurger argumentera för att varken en En bloc- eller en total kapselborttagning är nödvändigt och att allt du läst om BII är hittepå.

Välj inte en sådan kirurg. Även om hen erbjuder dig ett lägre pris eller försäkrar dig om att allt du läst på är strunt. Vissa kirurger kan till och med försöka få dig att tro att kapseln är något som är bra för kroppen att lämna kvar. Det är oftast inte bra utan kan vara ett sämre alternativ för dig och din läkning. Det är aldrig fel att lyssna till din egen magkänsla och intuition, kom ihåg att ingen känner din kropp så bra som du själv.

Ett skäl till att en del kirurger vill undvika En bloc eller Total kapsulektomi är för att den typen av operation kräver en högre kirurgisk skicklighet. Dessutom så tar det längre tid att utföra och det kräver narkos vilket i sin tur är förenat med högre risker. Har du BII-symptom och mår dåligt så är en korrekt utförd explant oftast väsentlig för att du ska kunna tillfriskna.

Hitta en kirurg som är skicklig och har erfarenhet för att kunna utföra En bloc-explant. Viktigt är även att hen är bekväm med att dokumentera sitt resultat. Du behöver vara påläst inför ett möte med en kirurg och våga framföra dina krav och önskemål. Säkra att din explant blir korrekt utförd enligt dina önskemål, då har du chansen att läka och slipper förhoppningsvis genomgå fler operationer.

frågor att ställa under konsultation explant

Ladda ner pdf-dokument om frågeställningar inför operation

Det är alltid skönt att känna att man är förberedd och kan eliminera frågetecken genom att ställa rätt frågor. I detta dokument så kan du få hjälp med vad för frågor du kan ställa till kirurgen på din explantkonsultation. Det finns också rum att skriva ner svaren då man lätt glömmer. Kanske ska du på konsultation hos flera kirurger och vill kunna jämföra svaren innan du bestämmer dig?

Hur hittar jag rätt kirurg?

Sverige har ett begränsat utbud av kirurger som är både kunniga om Breast Implant Illness och dess symptombild, samt erfarna inom explantkirurgi (inklusive metoderna ”En bloc” och ”Total kapsulektomi”). Men kunskapen om Breast Implant Illness ökar och fler och fler kvinnor önskar operera ut sina implantat.

Därmed ökar efterfrågan på explants och fler kirurger börjar inse vad som krävs för att hjälpa denna drabbade patientgrupp att läka. Det kommer med tiden leda till ett större utbud av skickliga och erfarna explantkirurger. Klicka på knappen nedan för att hitta vår aktuella lista över rekommenderade explantkirurger.

bra att ha koll på inför explant

KIRURG SOM DOKUMENTERAR

Kräv dokumentation

Seriösa kirurger har som rutin att undersöka och dokumentera dina bröstimplantat efter operation. Oftast i form av foto där både implantat samt kapslar redovisas tydligt (helst både tillsammans och var för sig).

Allra bäst är naturligtvis om du själv får titta på implantaten med kapseln på och får fota/filma när kirurgen avlägsnar kapslarna. På så sätt kan du se att det inte finns något läckage och hur det ser ut inuti din kapsel. Det brukar vara skönt att veta så att man känner sig säker på att operationen var lyckad. Sedan kan man i lugn och ro fokusera på att starta sin läkningsresa.

behålla bröstimplantat efter operationen

Vill du behålla bröstimplantaten efter operationen så är de dina

Det är dina bröstimplantat, du har köpt dem och har rätt att behålla dem om du vill. För många kan det vara skönt att själv kunna titta på implantaten eller ha kvar dem som minne. Flera har vittnat om att deras bröstimplantat har haft en väldigt stark doft av kemikalier.

prover på bröstimplantat

var medveten om att prover kan tas på kapslarna

Det finns prover som kan tas på kapslarna efter operationen, det behöver du gå igenom med din kirurg innan operationsdagen. Detta för att hen kan skicka kunna skicka remiss och ha provtagningsmaterial tillgängligt direkt efter operationen. Tyvärr kan vissa prover vara ganska dyra. Till exempel kan kirurgen skicka kapslarna till laboratorium för att se om de innehåller inflammation eller bakterier. Provtagning för BIA-ALCL kan också göras på kapslarna och/eller eventuell vätska som finns innanför kapseln. Ser kirurgen något oroande i kapslarna så kommer hen att vilja skicka på analys.

betala för explant

kom ihåg att du är en betalande kund som alla andra

Jag vet, det kan kännas som att man är en ”jobbig” patient. Att man vill ha saker på ett visst sätt, besvärar med ”dumma frågor” och oroar sig. Att man ställer krav som andra tycks strunta i och söker svar som ingen annan gör. MEN – glöm inte bort att kirurgen har betalt för att utföra den här operationen på dig.

Därmed är hen ansvarig för dig när du kommer till kliniken på operationsdagen, under och strax efter operationen. Det är väldigt viktigt att du är bekväm och 100% trygg då. Alla frågetecken bör du och din kirurg rett ut innan operationsdagen. Det är viktigt att du är transparent i dialogen med kirurgen.

stödgrupp breast implant illness

sök stöd i communities

Vi är många kvinnor som har drabbats av BII. Du är inte ensam och det finns mycket kunskap och stöd att hämta. Under Community finns länkar till flera olika Facebookgrupper där du kan hitta medsystrar från hela norden men också i världen.

stödgrupp breast implant illness

förbered dig inför explant

Det finns sätt att förbereda sin kropp inför operationen. Det första du kan göra är att se till att du får i dig så bra näring som möjligt. Se även till att få ordentligt med vila och motion. Du kan hjälpa din kropp att förbereda sig inför vad som komma skall och du kommer även få rekommendationer av din kirurg, t ex så kommer hen be dig att inte ta vissa naturläkemedel och/eller antiinflammatoriska mediciner en viss tid innan explant då vissa av dem kan öka risken för blödning. Du kommer även att få rekommendationen att sluta röka och inte inta alkohol en viss tid innan operationsdagen.

Ladda ner checklista inför explant

Det kan vara skönt med lite hjälp på vägen när man förbereder sig inför sin operation. Därför finns här en checklista som du kan ladda ner, med några punkter som kan vara till hjälp. Se listan som ett stöd. På sida två finner du början på en packlista inför operationsdagen. Generellt sätt så behövs inte så mycket saker med, men på listan finns några tips och sedan tomma rader där du själv kan fylla i.

CHECKLISTA INFÖR EXPLANT
Brimp, bröstimplantatsregistret

Brimp.registercentrum.se>>

Viktigt är också att din kirurg rapporterar till BRIMP om ditt uttag av implantaten och orsaken till detta!

I den här videon visar och berättar kirurgen Dr Feng, från USA hur en explant går till. Hon är en av de ledande explantkirurgerna i världen och följer sina patienter noga efter hon utfört explant.

OBS! Varning för grafiskt innehåll.

I denna video berättar kirurgen Dr Chun, från USA om definitionen av En bloc-explants. Även Dr. Chun är världsledande inom explantoperationer och delar med sig av sina kunskaper i många videos och inlägg i sina sociala medier.